zaterdag 28 november 2020

D66 Stichtse Vecht terug van weggeweest

Met een online politiek café zette D66 Stichtse Vecht afgelopen donderdagavond de eerste stap naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Tweede Kamerlid en oud-Maarssenaar Jan Paternotte wakkerde het enthousiasme aan. ‘Er ligt voor D66 een grote kans in deze gemeente’.

Zeventien D66’ers uit Stichtse Vecht loggen donderdagavond om acht uur in op de online Zoom-meeting van D66 Stichtse Vecht. Om toch een beetje het zaaltjesgevoel te creëren heeft campagnecoördinator en host Peter van Dam een D66-vlag in zijn woonkamer opgehangen. Organisatoren Mark Jos van de Pol en Maureen Yntema hebben bij alle deelnemers persoonlijk een lekker borrelpakket met hapjes drankjes langs gebracht. Onder de deelnemers zijn veel nieuwe D66-leden met zin en energie om werk te maken van de terugkeer van D66 in de gemeenteraad van Stichtse Vecht in 2022.

Ga canvassen!

Als iémand de lokale partijleden daarbij van goed advies kan voorzien, dan is het wel D66 Tweede Kamerlid Jan Paternotte, die als hoofdgast is uitgenodigd. ‘Nog maar zes jaar geleden waren we de grootste partij in Stichtse Vecht’, steekt hij van wal. ‘Er liggen hier dus grote kansen voor onze partij’. Paternotte groeide op in Maarssen en weet als oud-voorzitter van de Amsterdamse D66-fractie als geen ander hoe gemeentepolitiek werkt. Zijn belangrijkste advies: ga, zodra dat coronaproof kan, canvassen! ‘Ouderwets langs de deuren gaan werkt echt! De eerste keer is dat best spannend. Maar mensen reageren bijna altijd positief. Zeker als je bereid bent goed te luisteren en niet te preken’, aldus Paternotte. Ook vindt hij het goed om ruim voor de verkiezingen te laten zien dat D66 weer terug is. ‘Ik verwacht dat veel mensen daar blij mee zijn. En nu we niet in de raad zitten, kunnen we op een hele vrije manier onze mening over verschillende thema’s vormen.’

Wet van de grote aantallen

Volgens Paternotte is het, zeker in de lokale politiek, belangrijk om de verhalen van de inwoners te kennen en deze actief op te halen. ‘Ga langs bij scholen en instellingen of organiseer bijeenkomsten. Stel vragen en ga in gesprek. Ook in de lokale politiek geldt de wet van de grote aantallen. Thema’s en problemen die je vaak van verschillende mensen terughoort, zijn belangrijk. Ter inspiratie noemt Paternotte wat voorbeelden uit zijn vriendenappgroep met veel mensen uit Maarssen. ‘Ik heb even gepolst welke problemen er volgens hen nu spelen. Dat gaat van een beruchte lokale huisjesmelker tot een café dat open moet blijven.’

Als slot van zijn verhaal benadrukt Paternotte dat het in de politiek belangrijk is om niet cynisch te worden. ‘D66 wil altijd meedoen, dus mijn advies is: bestuur mee als het kan. Dan pas, kan je echt dingen veranderen.’

Virtuele toast

Na de waardevolle inbreng van Paternotte is het aan de lokale leden om op basis van een tiental stellingen met elkaar in gesprek te gaan. Zoals het een middenpartij betaamt zijn de meningen vaak verdeeld en zijn de argumenten redelijk en inhoudelijk. Opvallend is wel dat iemands mening vaak afwijkt als de stelling betrekking heeft op het deel van de gemeente waar die persoon zelf woont. Hoe dichterbij iets gebeurt, hoe meer betrokken men is. Op zich logisch, want iemand uit Nigtevecht of Vreeland heeft minder kennis over de situatie in Maarssen en Breukelen en omgekeerd. Conclusie: het is belangrijk dat D66 oren en ogen heeft in alle kernen van Stichtse Vecht.

Als tegen tien uur iedereen zijn of haar glas heft voor de webcam voor een virtuele toast, heerst er tevredenheid over dit eerste politieke café nieuwe stijl. D66 Stichtse Vecht is terug en heeft er zin in!

Op de Algemene Ledenvergadering van 17 januari 2021 zal besloten worden of D66 Stichtse Vecht meedoet aan de gemeenteraadsverkiezing van 2022.